حسین سبزواری مدیرکل زندان های استان یزد در هفتمین برنامه تلویزیونی ماه مهربانی به عنوان میهمان حضور یافت.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه استان یزد ؛ برنامه تلویزیونی ” ماه مهربانی ”  ویژه آزادی زندانیان جرائم غیر عمد به مناسبت ماه مبارک رمضان که با همکاری اداره کل زندان ها، ستاد دیه و سازمان فرهنگی ،اجتماعی ورزشی شهرداری یزد تهیه و هر روز یک ساعت قبل از اذان مغرب از شبکه استان یزد پخش میشود میزبان مدیرکل زندان های یزد شد.

حسین سبزواری در این برنامه با ارائه آماری از عملکرد ستاد دیه از ابتدای سال جاری، از آزادی ۶ نفر زندانی جرائم غیر عمد توسط این ستاد خبر داد.

وی گفت: همکاران ما در ستاد دیه به همت مساعدت خیرین محترم،در سال جاری در مدت۲۵ روز  موفق شدند موجبات آزادی ۶ نفر را فراهم کنند که کل بدهی این افراد ۱۰۷ میلیار ریال بوده است که در همین راستا این ستاد با برگزاری جلسات صلح وسازش مبلغ ۸۵ میلیارد را به صورت گذشت رضایتمندانه کاهش داد.

وی همچنین بیان کرد: زندان محل نگهداری مجرمین و افرادی که از قانون تخطی کردند هست که به حکم قانون به عنوان مجرم مدتی را در زندان باید سپری کنند و از این رو نمی توان همه زندانیان را تبهکار حرفه ای دانست.

وی افزود: هم اکنون زندانهای یزد تقریباً ۱و نیم درصد جمعیت زندانیان کل کشور را در بر دارد که بیش از ۵۰ درصد از این زندانیان دارای سابقه اول زندانی شدن را دارند که در جامعه دچار خطا واشتباه شدند و نمی توان آنها را به عنوان تبهکار خطاب نمود.

وی با اشاره به سند تحول قوه قضائیه که از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ گردیده است،مأموریت ششم آن را اصلاح وتربیت مجرمین اعلام نمود و گفت:  نکته اساسی در حبس مجرمین این است که علاوه بر اینکه فرد باید حبس را تحمل کند جایگاه اصلاح وتربیت نیز مشخص شود.

مدیرکل زندان های یزد در ادامه افزود: ما باید بپذیریم که همه زندانیان، همشهری، هم استانی و هموطن ما هستند که دچار خطا شدند و بعد از مدتی باید آزاد شوند و اگر در این بازه زمانی که در داخل زندان هستند فعالیت اصلاحی انجام نشود وقتی به اجتماع برمی گردند مجدداً گریبانگیر اجتماع و جامعه خواهند بود و از سویی جامعه هم تکالیفی دارد و اگر مردم پذیرش این افراد را نداشته باشند باعث می شود که فرد به سوی  ارتکاب جرم کشیده شود.

سبزواری با مهم برشمردن نقشهای دیگر یک زندانی به عنوان سرپرست خانواده،پدر،همسر وفرزند در جامعه ،خواستار تغییر نگاه عموم به مجرمین شد وگفت: ضابطین قضایی در دستگیری مجرم صرفا جرم مرتکب شده را می بینند ولی ما زندانبانان به نوعی با زندانیان زندگی می کنیم و البته آزادی همه زندانیان مد نظرمان نیست، کسانی که مخل امنیت جامعه هستند باید حبس را تحمل کنند ولی وقتی رگه های اصلاحی در یک مجرم پدیدار شد، روند بازاجتماعی شدن وی باید آغاز شود.

مدیرکل زندان های یزد در ادامه رسیدگی به خانواده های زندانیان را از دغدغه های سازمان زندانها برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: خانواده زندانی که در زندان تحمل حبس میکند در بیرون از زندان با مشکلات عدیده ای مواجه است و واقعا بسیاری از زندانیان سرپرست خانواده هستند وبه موازاتی که زندانی مجازات را تحمل میکند خانواده او بیشتر مجازات میشود که در تأمین معاش و امکانات اولیه دچار مشکل می شود.

گفتنی است این مقام مسئول در پایان این برنامه ضمن تقدیر از اقدامات پسندیده نیکوکاران و خیرین استان در خصوص کمک به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد از کمک مالی ۵۰ میلیون تومانی صنف تراشکاران استان به ستاد دیه استان یزد خبر داد .

انتهای پیام //

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =