یزد اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان که همین دو ویژگی کافی است تا ایرانیان بدانند کشوری به وسعت تاریخ جهان دارند و شهری کویری که می توانند خشت به خشت ،  تاریخ آن را به رخ تمام دنیا بکشد.

به محض ورود به  یزد با مردمی آرام و صبور روبرو خواهید شد ، مردمی بسیار سخت‌کوش که با داشتن ایمان و روحیه دین‌داری در کنار هم زندگی میکنند و شاید همین روحیه دین داری و خیر خواهانه مردم دارالعباده است که درست از همان لحظات ابتدایی ورود ویروس منحوس کرونا به کشور آنها را در خط مقدم مبارزه و کمک به همنوع قرار داده است .

کمک نیکوکاران در قسمت های مختلفی همچون اهدا بسته های کمک معیشتی ، اهدا اقلام بهداشتی همچون ماسک و …. ، ویزیت رایگان بیماران و  به صورت ویژه کمک به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد در میان آن‌ها به وضوح دیده می‌شود که این خودگواه  مهربانی ، نوعدوستی و  ایمان بسیار بالای مردم این خطه و دیار است .

درست در روزهایی که جشن های گلریزان به دلیل جلوگیری از انتشار ویروس کرونا تعطیل گردید ، نیکوکاران و خیرین یزدی کار خیر خود را متوقف نکرده  با شرکت در جشن های گلریزان مجازی ، مبالغ خود را از طروق مختلف مانند سامانه همراه و یا واریز به حساب های ستاد دیه ، حضوری پر شور و پررنگی را از خود به جای گزاشتند.

کارخانه ها ، شرکت ها ، کارگاه ها و بسیاری از صاحبان مشاغل در این ایام با حضور در دفتر ستاد دیه استان مبالغ مورد نظر خود را جهت آزادی زندانیان اهدا و در مقایسه با سال های گذشته میزان کمک بیشتری از سوی صاحبان مشاغل و کسب کار به ستاد دیه استان گردیده است .

از دیرباز تا کنون مردمان این شهردر ماه محرم و صفر  به صورت ویژه ای به عزاداری در رثای  امام حسین(ع) و شهدای کربلا میپردازند ، اما در سال جاری با توجه به شرایط حاکم در کشور و وجود این بیماری مردم دارالعباده دست به کاری زدند که در نوبه خود بسیار تاثیر گزار و قابل تامل بود ، مشارکت ویژه مردم ، هیئت ها ، در طرح ” هر هیئت آزادی یک زندانی ”  و اختصاص هزینه های نذورات و مراسم های روضه خوانی به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد و آزادی ۴۰ زندانی جرائم غیر عمد در ماه محرم تعداد  گوشه ای از مهربانی مردم یزد است.

ترویج فرهنگ اختصاص هزینه مراسم هایی مانند ختم ، سوم ، هفتم ، چهلم و سالگرد یا اختصاص هزینه برگزاری مراسم عقد ، عروسی و …. به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد در این شهر نیز این شهر را به عنوان یکی از استان های پیشقدم در این طرح تبدیل نموده و هر روز به تعداد افراد خیر در این زمینه افزوده میشود  .

در کنار کمک های مردم نمیتوان گذشت شکات را نادیده گرفت ، شکاتی که با حضور در دفتر ستاد دیه استلان و طی جلسات متعدد با اعضاء کمیته صلح و سازش این ستاد در بسیاری از مواقع از اصل خواسته خود نیز پایین تر آمده و خود در این بخش مانند یک خیر عمل نموده و در آزادی زندانیان جرائم غیر عمد تاثیر گزار بودند .

حال با گذشت یک سال از ورود این ویروس منحوس به کشور با وجود تمام سختی ها و دشواری ها مردم نشان دادند که کارهای خیر متوفق نشده و همچون قبل دستگیر همنوع هستند کویرنشین های دریا دل نشان دادند که به راستی نام دارالعباده برازنده ی این استان است .

انتهای پیام //

نویسنده : حسین افروز

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − چهار =