آیین هم اندیشی و برنامه ریزی جشن های گلریزان با حضور فرمانداران، مسئولین قضایی و دبیران جشن های گلریزان یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی ستاد مردمی دیه استان یزد؛ این آیین با حضور روسای دادگستری، دبیران برگزاری جشن های گلریزان ، جمعی از فرمانداران، عوامل برنامه تلویزیونی ماه مهربانی ، رئیس شورای شهر ، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد،مدیر کل صدا و سیما مرکز استان ، جمعی از هنرمندان و اعضاء هیئت امناء ستاد دیه استان یزد به میزبانی اداره کل زندانها برگزار شد.

خیِّرین، عامل تحقق اهداف متعالی ستاد دیه

نماینده عالی قوه قضاییه در استان یزد گفت: بازگشت به زندگی شرافتمندانه و کمک به مددجویان زندانی جرائم غیر عمد، از اهداف متعالی ستاد دیه است که خیِّرین، در تحقق آن نقش اساسی دارند.

غلامعلی دهشیری در ادامه افزود: هر دمی، درمی، قدمی یا قلمی در راستای گره گشایی از کار مردم و کمک به زندانیان جرائم غیر عمد،  مأجور درگاه الهی است.

وی ضمن تقدیر از مسئولان و اعضای ستاد دیه و همچنین عوامل برنامه ماه مهربانی، کسب رتبه نخست استان یزد در انجام امور خیر و تحقق اهداف متعالی ستاد دیه را مایه مباهات استان دانست و بیان داشت: نفس های خیر و تلاش های ارزشمند خیِّران، استان یزد را به عنوان پیشگام در کشور در تحقق اهداف ستاد دیه مطرح کرده است.

این مقام قضایی خاطرنشان کرد:‌ برخی از افراد بر اثر سهل انگاری، نوسانات بازار و یا کم اطلاعی از موازین مالی و حقوقی بازار، دچار چالش می شوند که جای این افراد زندان نیست و باید به گونه ای کمک کرد تا آثار فردی و اجتماعی مجازات حبس بر این گونه افراد کاهش یابد و زمینه ای برای آزادی و بازگشتشان به اجتماع فراهم شود.

رئیس هیئت امنا ستاد مردمی دیه استان یزد تصریح کرد: ستاد دیه برای هر فرد، یکبار این فرصت را فراهم می کند تا از کمک ها و تسهیلات ستاد دیه بهره مند گردد.

رئیس کل دادگستری استان یزد، جشن های گلریزان و کمک های مادی و معنوی ستاد دیه را مصداق بارز تأسی به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام ذکر کرد و گفت: کمک های ستاد دیه، موجب اصلاح، تشویق به تغییر سبک زندگی و گامی در جهت تربیت عملی است که روابط اجتماعی زندانی را با خانواده و اجتماع بهبود می بخشد و ریسک و احتمال تکرار جرم را کاهش می دهد.

وی مردم استان دارالعباده را مردمی دارای روحیه خیِّرمندی معرفی کرد و بیان داشت: در این استان در کنار کمک افراد متمول و یا صاحبان صنایع، حتی دانش آموزان با شکستن قلک و یا بانوان خانه دار با فروش طلاهای خود در این اهداف خیرمندانه شرکت می کنند تا یک زندانی را از بند زندان، برهانند.

وی در پایان افزود: ستاد دیه حلقه اتصال دستهای مهربان با دلهای مددجویانی است که  امید به حلول ماه مبارک رمضان بسته اند ماهی که مولود شریف نیمه آن، ۳ مرتبه اموال خود را در راه خدا انفاق کرد لذا دست در دست هم نهیم و امید به ازادی انسانهای ابرومند نیازمند بدهکار غیر بزهکار را با برگزاری جشن گلریزان مناسب و همت خیرین یزدی محقق کنیم.

در ادامه این نشست سید مسعود عظیمی مدیر نمایندگی ستاد دیه استان ضمن تقدیر و تشکر زحمات کلیه اعضاء هیئت امناء، عوامل برگزاری جشن های گلریزان و برنامه تلویزیونی ماه مهربانی گفت: به همت ستاد دیه استان و همکاری کلیه عوامل و مسئولین با کمک های نیکوکاران از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد ۱۵۹ زندانی جرائم غیر عمد از زندانهای استان آزاد شدند.

عظیمی در ادامه ضمن تقدیر از عوامل شوراهای حل اختلاف و کمیته صلح و سازش که با برگزاری جلسات متعدد با شکات پرونده ها مبالغ را در قالب اخذ گذشت رضایتمندانه از بدهی ها کسر میکنند افزود: بدهی این مددجویان آزاد شده مبلغ ۳۲۱  میلیارد و ۷۴۸ میلیون  تومان بود که مبلغ ۲۸۸  میلیارد و ۶۷۷ میلیون  تومان از این مبلغ از شکات گذشت رضایت مندانه اخذ گردیده شد و با پرداخت مبلغ ۳۳ میلیارد و ۷۱ میلیون تومان زمینه آزادی این ۱۵۹ مددجو از زندان فراهم شد.

وی با تشریح نوع محکومیت این مددجویان گفت: از این تعداد آزاد گردیده تعداد ۹۹ مددجو مربوط به محکومین مالی ، تعداد ۵۰ محکوم مربوط به پرداخت مهریه ، تعداد ۸ محکوم مربوط به پرداخت نفقه و تعداد ۲ محکوم نیز مربوط به دیه حوادث کارگاهی بودند.

عظیمی در ادامه با اشاره به اجرای پویش هایی همچون بخشش کریمانه، هر هیئت آزادی یک زندانی،قدم قدم تا آزادی، وحدت رهایی، نذر فاطمی،یلدای رهایی،مهر پدر،فجر رهایی، پنجشنبه های مهربانی و رضوان افزود: ستاد دیه استان یزد در کلیه مناسبت های سال با هدف فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ کمک به همنوع اقدام به برگزاری پویش هایی جهت آزادی زندانیان جرائم غیر عمد میکند که میتوان گفت استان یزد از این نظر رویدادهای فرهنگی و فرهنگ سازانه در کشور پیشتاز است.

این مقام مسئول در پایان ضمن تقدیر از مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد به دلیل حمایت از پویش آزادی زندانیان در مدارس استان گفت: یکی دیگر از موضاعاتی که در استان در حال ترویج به صورت گسترده است کمک دانش آموزان به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد است که در این مورد نیز مدارس استان یزد از نظر تعداد و حتی مبالغ کمک در کشور جزو استان های برتر هستند.

رضا مقبلی مدیر کل زندانها و نایب رئیس هیئت امناء ستاد دیه استان نیز در این نشست ضمن خیر مقدم به مدعوین و مسئولین حاضر در جلسه با اشاره به حدیثی از امام سجاد(ع) گفت: یکی از ماندگار ترین کارها کمک به همنوع به صورت ویژه کمک به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد است ، زیرا آزادی یک زندانی از وقوع بسیار از آسیب های اجتماعی جلوگیری میکند.

مقبلی در ادامه گفت: مهمترین و بزرگترین سرمایه ستاد دیه اعتماد مردم به آن است زیرا مردم به صورت متداوم شاهد آزادی زندانیان و اعلام تعداد و آمار به صورت شفاف هستند.

مدیر کل زندانها افزود: این که ستاد دیه استان در کلیه مناسبت ها اقدام به آزادی زندانیان مینماید نشان از پویایی و تلاش شبانه روزی کارکنان به صورت ویژه روابط عمومی این مجموعه است.

مدیر کل زندانها در پایان گفت: یکی از پویش هایی که در یزد در حال اجرا است پویش دوشنبه های رهایی است که دوست داران بافت تاریخی هر دوشنبه جهت بازدید از اماکن این استان و خانه های قدیمی مبالغ مورد نظر خود را به حساب ستاد دیه استان واریز مینمایند که تا کنون با برگزاری این پویش از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۳ زندانی غیر عمد از زندانهای استان آزاد شدند.

گفتنی است در پایان این آیین در خصوص نحوه برگزاری آیین گلریزان در سال آینده و ساخت برنامه تلویزوینی ماه مهربانی گفتگو گردیده و از کلیه مسئولین ، دبیران با اهدای لوح و هدیه تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام //

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =