مدیرنمایندگی ستاد مردمی دیه استان یزد گفت: از آغاز سال‌جاری تا کنون نیز تعداد ۹۳ مددجو و محکوم مالی جرایم غیرعمد به همت مردم خیر و خداشناس استان یزد از زندان آزاد شدند.

به گزارش روابط عمومی ستاد مردمی دیه استان یزد و به نقل از خبرگزاری میزان؛ گاهی اوقات برای هرکدام از ما پیش می‌آید که وقوع یک حادثه یا اتفاق ناگهانی برنامه‌ها و گاهی زندگی روزمره ما را تحت شعاع قرار می‌دهد. همین اتفاق کوچک خود تا مدتی روان ما را آشفته می‌کند و در این میان حتی برخی مواقع باعث می‌شود تصمیمات اشتباهی از روی عصبانیت و آشفتگی بگیریم. احوال خود را در این لحظه‌ها مرور کنید؟ سردرگمی و استیصال چه بلایی سر انسان می‌آورد؟ چقدر بابت این اتفاق ناخواسته احساس گناه می‌کنید؟ و چقدر این واقعه روی شخصیت اجتماعی شما اثر می‌گذارد؟  

گاهی وقوع یک حادثه ناخواسته مثل یک تصادف رانندگی، مهریه نامتعارف و خارج از توان، ناتونی در پرداخت نفقه به همسر به علت بیکاری، بیماری یکی از اعضای خانواده و بدهی مالی پس از آن یا حتی اعتماد بیش از حد به یک نفر و ضمانت او در انجام یک معامله و یا دریافت وام باعث می‌شود افراد آبرومند و بی‌گناهی به علت مشکلات مالی روانه زندان شوند.

جدای از ضربات روحی و روانی فراوانی که به فرد زندانی وارد می‌شود این اتفاق ناخواسته باعث می‌شود سایر اعضای خانواده نیز از لحاظ روحی و عاطفی در معرض مشکلات فراوانی قرار بگیرند.

گاهی سرپرست یک خانواده به دلیل مشکلات مالی روانه زندان می‌شود و مادر خانواده که تاب و توان مقابله با مشکلات زندگی را ندارد به جبر روزگار مجبور به طلاق می‌شود و فرزندان این خانواده‌ها در این طلاطم در معرض انواع آسیب‌های روحی و اجتماعی از قبیل فقر، اعتیاد، فساد اخلاقی و ترک تحصیل می‌شوند و باعث خدشه‌دار شدن هویت جوان ونوجوان در زمان شکل‌گیری شخصیت اجتماعی آنان می‌شود.

اااااااااااااااااا

ستاد دیه متکی به ظرفیت‌ها و کمک‌های مردمی است

ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند اولین بار در سال ۱۳۶۹ به همت شهید والامقام سید اسدالله لاجوردی رئیس وقت سازمان زندان‌های کشور به منظور کمک به زندانیان نیازمند دربند و خانواده‌های آنان در جهت پرداخت دیه و محکومیت‌های مالی و ضرر و زیان ناشی از جرم تشکیل و در سال ۱۳۷۶ با ساختار جدید به عنوان یک موسسه خیریه مردم نهاد با هدف کمک به آزادی زندانیان نیازمند که به دلیل عدم توانایی در پردخت بدهی خود در زندان به سر می‌‎برند شروع به فعالیت کرد.

به موجب اساسنامه ستاد دیه فعالیت این نهاد بر عدم استفاده از بودجه‌های دولتی پایه‌گذاری شده و در فعالیت‌های خود متکی به منابع و ظرفیت‌های مردمی و کمک خیران است.

هدف این ستاد آزادسازی زندانیانی است که به دلیل عدم توانایی نسبت به پرداخت دین در جرائم غیر عمد مانند ایراد صدمه بدنی و یا قتل غیر عمد ناشی از تصادفات رانندگی، حوادث کارگاهی و نیز محکومیت‌های مالی نظیر مهریه معقول و نفقه و چک‌های بلامحل غیر از کلاهبرداری در زندان به سر می‌برند.

ستاد دیه استان یزد نیز همپا با سایر ستاد‌های استانی با تلاش شبانه‌روزی کارکنان و مسئولان این ستاد و نیز به همت مردم خیر و نوع‌دوست این استان اقدامات قابل توجهی را در راستای فراهم کردن زمینه آزادی زندانیان مالی و جرایم غیرعمد در استان فراهم آورده است.

اااااااااااااااااا

آزادی ۲ هزار و ۴۵۳ زندانی جرایم غیر عمد یزدی از ابتدای تاسیس ستاد دیه استان 

سید مسعود عظیمی مدیر نمایندگی ستاد مردمی دیه استان یزد در گفت‌وگو با میزان با تاکید بر اینکه ستاد دیه تنها متولی رسمی آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در سطح کشور است عنوان کرد: نمایندگی ستاد کردمی دیه از سال ۱۳۸۳ به صورت رسمی در استان یزد آغاز به کارکرده و تا کنون تعداد ۲ هزار و ۴۵۳ زندانی جرایم غیر عمد به همت این ستاد مردمی و کمک‌های خرد و کلان خیرین از زندان‌های استان آزاد و به آغوش خانواده خود بازگشتند.

وی افزود: از آغاز سال‌جاری تا کنون نیز تعداد ۹۳ مددجو و محکوم مالی جرایم غیرعمد به همت مردم خیر و خداشناس استان یزد از زندان آزاد شدند.

عظیمی با اشاره به اینکه در سال‌جاری با برگزاری پویش‌های متعدد و کمک‌های نیکوکاران یزدی تعداد ۹۳ زندانی جرایم غیر عمد از زندان‌های استان آزاد شدند اظهار کرد: رقم بدهی این زندانیان ۱۹۱ میلیارد تومان بود.

وی ادامه داد: در این راستا با قبولی دادخواست اعسار، اخذ گذشت رضایت‌مندانه از شکات و آورده محکومین مبلغ ۱۷۳ میلیارد تومان از این مبلغ تامین و مابقی این مبلغ از منابع این ستاد مردمی شامل کمک‌های خیرین و نیکوکاران نوع‌دوست و تسهیلات بانک‌های عامل مبلغ ۱۸ میلیارد تومان به حساب سپرده دادگستری واریز و زمینه آزادی این ۹۳ نفر و بازگشت آن‌ها به آغوش گرم خانواده فراهم شد.

مدیر نمایندگی ستاد مردمی دیه استان یزد با تشریح نوع محکومیت این مددجویان گفت: از این تعداد مددجوی آزاد شده ۵۹ مددجو مربوط به محکومین مالی، ۲۹ محکوم مربوط به پرداخت مهریه، ۴ محکوم مربوط به پرداخت نفقه و یک محکوم نیز مربوط به دیه حوادث کارگاهی بودند.

وی  ضمن تقدیر از تلاش‌های بی وقفه کارکنان و اعضای کمیته صلح و سازش این ستاد مردمی تصریح کرد: از مجموع افراد آزاد شده تعداد ۲۰ مددجو با انجام مشاوره و اصلاح ذات‌البین توسط مددکاران این ستاد و بدون پرداخت هیچ‌گونه مبلغی و تعداد ۷۳ مددجو با پرداخت از منابع، شامل کمک‌های خیرین و نیکوکاران نوع‌دوست و تسهیلات بانک‌های عامل از زندان آزاد شدند که از این تعداد ۱۱ مددجو زن و ۸۲ مددجو نیز مرد بودند.

اااااااااااااااااا

وجود ۴۴ زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌های استان یزد

عظیمی با اشاره به اینکه هم اکنون ۴۴ زندانی جرائم غیر عمد در زندان‌های استان در حال سپری کردن دوران محکومیت هستند گفت: برای آزادی این مددجویان رقم ۶۵ میلیارد تومان نیاز است.

 وی با بیان اینکه از این تعداد محکومین بیشترین تعداد مربوط به محکومین بدهی مالی هستند یادآور شد: از این تعداد ۲ محکوم زن بود و مابقی مرد هستند.

اجرای پویش‌های مختلف با هدف آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد

مدیر نمایندگی ستاد مردمی دیه استان یزد در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای سال‌جاری تا کنون پویش‌های متعددی در راستای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در استان راه‌اندازی شده است عنوان کرد: در ابتدای سال پویش “سهم من آسمان” همزمان با ماه مبارک رمضان در برنامه تلویزیونی ماه مهربانی برگزار شد.

وی افزود: پویش “بخشش کریمانه” نیز امسال همزمان با دهه کرامت از تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه مصادف با میلاد با سعادت حضرت معصومه (س) تا ۱۰ خرداد ماه مقارن با میلاد امام رضا (ع) برای چهارمین سال متوالی اجرا شد و از محل کمک‌های جمع‌آوری شده در این پویش زمینه آزادی تعداد ۶ مددجو در استان فراهم شد.

عظیمی ادامه داد: پویش “هر هیئت آزادی یک زندانی” که از زمان شیوع کرونا برای اولین بار در کشور اجرا شد برای چهارمین سال متوالی در ایام ماه محرم در استان یزد ادامه یافت و هیئت‌ها و مردم دارالعباده مبالغ مورد نظر خود را به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد اهدا کردند و در نهایت با اجرای این پویش تعداد ۲۰ مددجو از زندان آزاد شدند.

مدیر نمایندگی ستاد مردمی دیه استان یزد همچنین گفت: پویش “نخل آزادی” در روز عاشورا و همزمان با آئین نخل‌برداری در دو نقطه از استان برگزار شد که در قالب این پویش نیز عزاداران حسینی با برگزاری گلریزان زمینه آزادی یک زندانی جرایم غیر عمد را در استان فراهم کردند.

وی تصریح کرد: در قالب پویش ” قدم قدم تا آزادی” نیز که برای چهارمین سال متوالی در ایام ماه صفر در استان یزد اجرا شد که جاماندگان اربعین و بسیاری از نیکوکاران نذورات خود را به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد اختصاص دادند و با این پویش شاهد آزادی ۱۳ مددجو از زندان‌های استان بودیم.

عظیمی خاطر نشان کرد: پویش ” وحدت رهایی” نیز امسال به مناسبت هفته وحدت در استان یزد اجرا و با کمک نیکوکاران و خیرین در این پویش نیز تعداد ۹ مددجو از زندان‌های استان آزاد شدند.

وی همچنین از اجرای “پویش رضوان” در استان یزد خبر داد و بیان کرد: برخی از مردم خیر و اندیشمند استان یزد طی اقدامی خداپسندانه هزینه مراسماتی همچون ختم، سوم، هفتم، چهلم و سالگرد اموات خود را به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد اختصاص می‌دهند و بیشتر نیکوکاران در روز پنجشنبه هر هفته با حضور در ستاد مردمی دیه استان یزد مبالغ مورد نظر خود را به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد اهدا می‌کنند که به نام “پنجشنبه‌های مهربانی” در استان یزد معروف است.

وی افزود: در کنار این پویش‌ها اقدامی زیبا در دوشنبه‌های هر هفته در استان یزد اتفاق می‌افتد که به نام “دوشنبه‌های رهایی” معروف است و در این روز علاقه‌مندان به دیدار از بافت سنتی و خانه‌های قدیمی استان یزد مبالغ خرید بلیت خود را به حساب ستاد دیه استان واریز و در ادامه از این امکان بازدید به عمل می‌آورند.

اااااااااااااااااا

مشق بخشندگی در مدارس استان یزد

مدیر نمایندگی ستاد مردمی دیه استان یزد با بیان اینکه اخیرا دانش‌آموزان مدارس استان نیز همپا با سایر خیران پا به میدان کمک به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد نهاده‌اند تصریح کرد: در همین راستا مدارس استان اقدام به برگزاری پویش‌های دانش‌آموزی کرده و مبالغ جمع‌آوری شده را به ستاد دیه استان اهدا می‌کنند.

وی یادآور شد: مدرسه جواد الائمه با برگزاری بازارچه خیریه نفس در قفس برای پنجمین سال متوالی آغازگر این پویش‌ها بود و تاکنون تعداد زیادی از مدارس استان همچون دبیرستان دخترانه شاهد افشار، دبیرستان دخترانه علوم معارف اسلامی شهید مطهری، دبیرستان دخترانه فرزانگان حکیم زاده و دبستان دخترانه آزادمنش به این پویش پیوستند.

عظیمی اضافه کرد: دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه علوم معارف اسلامی شهید مطهری یزد اخیرا با برگزاری گلریزانی مبلغ ۴۳ میلیون تومان را جمع‌آوری و یک مادر در بند را آزاد کردند.

“یلدای رهایی” پویشی برای آزادی زندانیان نیازمند در آستانه شب یلدا

وی با اشاره به در پیش بودن آئین کهن شب یلدا در کشور اظهار کرد: یکی دیگر از پویش‌هایی که در استان یزد هر ساله اجرا می‌شود پویش “یلدای رهایی” به مناسبت شب یلدا است و هم اکنون این ستاد مردمی در حال برنامه‌ریزی برای اجرای این پویش در استان است.

بر اساس این گزارش در حال حاضر ۴۴ زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌های استان یزد در حال سپری کردن دوران محکومیت خود هستند. مردان و زنانی که دست تقدیر و یا شاید اتفاقی ناگهانی باعث شده تا در شرایط کنونی قرار بگیرند و هرکدامشان شاید چشم و چراغ خانه‌ای هستند و چشمانی به انتظار دیدنشان به در دوخته شده باشند.

دین مبین اسلامی همواره در کنار ایمان به خداوند عمل به صالحات و نیکی‌ها را به پیروانش یادآوری کرده است و اینک این زندانیان نیازمند چشم به دستان خیرینی دارند که برای انجام خیر و حسنه منتظر فرصتی مناسب هستند.

فرصت مناسب همینجاست، همت مسئولان قضایی، ستاد دیه و مردم نیکوکار و خیر استان یزد در آغاز سردترین فصل سال می‌تواند گرما را به کانون خانواده‌های این مددجویان بازگرداند.

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =