همه مشکلات از یک اتفاق ناخواسته شروع شد و حاصل یک عمر کار و تلاش به خاطر بدهی و چک‌های برگشتی از دست رفت، حالا فاطمه دختر نوجوان ۱۳ ساله یزدی هر هفته در سالن ملاقات زندان انتظار می‌کشد تا برای لحظاتی کوتاه پدرش را ببیند.

به گزارش روابط عمومی ستاد مردمی دیه استان یزد و به نقل از خبرگزاری ایرنا ؛  پدر فاطمه بعد از سال‌ها زحمت و تلاش، با قرض و وام های متعدد کارگاهی را برای خود دست و پا کرد اما در یک شب که آن جرقه آتش به سرمایه اش افتاد، حاصل چند دهه کار را دود کرد و به هوا برد، اگر این اتفاق تلخ نمی افتاد شاید الان کسب و کارش رونقی داشت و برای چند نفر هم شغل ایجاد کرده بود، حاصل عمر او به یک مشت خاکستر تبدیل شده بود و پس از مدتی به خاطر چک‌های برگشتی و شکایت شاکیان روانه زندان شد، جایی که هیچ گاه حتی تصور نمی‌کرد پایش به آنجا باز شود.

فاطمه مدت ها است که هر روز انتظار آزادی پدر را می کشد اما این انتظار پایانی ندارد و تنها امیدش بعد از خدا به دستان سخاوتمندی است که می توانند از مشکل پدر او گره گشایی کنند.

حکایت فاطمه ، سرنوشت فاطمه های دیگری نیز هست که پدر یا مادر آنان به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی از کانون گرم خانواده جدا شده و گرفتار میله های محبس شده اند، و تنها امید آنان بعد از لطف خدا، کمک خیران است.

اینها گوشه ای کوچک از قصه زندگی افرادی است که به آنها زندانیان جرائم غیرعمد گفته می شود که طبق قانون به دلیل ایراد صدمه بدنی یا دیه غیرعمد ناشی از تصادفات رانندگی، حوادث کارگاهی و یا محکومیت‌های مالی مانند مهریه ، نفقه و چک‌های غیرکلاهبرداری در زندان گرفتار شده اند.

نمی دانیم که چه تعداد کودک در شهر و کشورمان با درد پدر یا مادر زندانی و تحمل حقارت و نگاه سنگین دیگران مواجه هستند، اما نیک می دانیم که می توانیم با فرهنگ سازی مناسب و تغییر نگاه جامعه کمی از بار این غصه های سنگین را از دل های کوچک آنان برداریم.

می توانیم با کمک های خود، یک زندانی جرائم غیرعمد را از بند حبس رهایی بخشیم و گرمای وجود پدر را برای شادی دل بچه های کوچک و زن های بی پناه به کانون خانواده ها بازگردانیم.

در همین خردادماه امسال یک دختر بچه هشت سال از روستای ابراهیم آباد رستاق یزد که عیدی‌های خود را برای خرید دوچرخه‌ در یک قلک جمع کرده بود، با شنیدن داستان زندگی یک مادر زندانی، همه‌ی پس انداز قلک خود را برای آزادی او اهدا کرد .

نیکوکاران و خیران استان یزد در همه زمینه ها پیشتاز هستند و حس نوعدوستی آنها زبانزد خاص و عام است، علاوه بر شرکت در جشن های گلریزان در پویش مختلفی که توسط ستاد مردمی دیه برای هر مناسبتی برنامه ریزی کرده مشارکت می کنند که برخی از این پویش ها در کشور بی نظیر است و به الگویی برای سایر استان‌ها تبدیل شده و زمینه آزادی زندانیان را فراهم کرده است.

پویش “هر هیات آزادی یک زندانی”، “قدم به قدم تا آزادی”، “نخل آزادی “، “بخشش کریمانه”،”صحنه ای برای رهایی” “یلدای رهایی و رضوان” از پویش های اجتماعی و خیرخواهانه‌ای است که در استان یزد راه اندازی و آزادی تعدادی از زندانیان جرایم غیرعمد استان را باعث شده است.

همچنین در سال جاری جشن های گلریزان در همه شهرستان‌های استان یزد با هدف کمک به زندانیان غیرعمد برگزار شد که از این جشن ها استقبال خوبی صورت گرفت و تعدادی از زندانیان غیرعمد که چشم امیدشان به همین جشن ها بود به آغوش خانواده خود بازگشتند.

کمک به زندانیان جرائم غیرعمد، آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد

استاندار یزد با قدردانی از مردم نیکوکار استان که در همه صحنه های خیرخواهانه حضور دارند، گفت: آثار و نتایج کمک به زندانیان جرائم غیرعمد دارای ابعاد متفاوتی است که مهمترین آن کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

” مهران فاطمی ” افزود: با برگزاری جشن های گلریزان و پویش های مختلف ،امیدواریم همچنان مثل گذشته با دستان پرخیر و برکت نیکوکاران و خیرین استان، مبالغ قابل توجهی در راستای آزادی تعداد زیادی از زندانیان جرائم غیرعمد جمع آوری شود.

وی تصریح کرد: هدف از برگزاری چنین همایش هایی، اهداء شادی به فرزندان، مادران و همسرانی است که از سرپرست خانواده خود به دلیل وقوع جرائم غیرعمد و ناآگاهی از قانون دور هستند، شادی ها را باید با هم نوعان خود به اشتراک بگذاریم که مردم استان یزد در این زمینه سنگ تمام گذاشتند.

کاهش جرایم غیرعمد در گرو افزایش سواد حقوقی و اقتصادی مردم است

استاندار یزد در ادامه با بیان اینکه کاهش جرایم غیرعمد در گرو افزایش سواد حقوقی و اقتصادی مردم است، افزود: ارتقاء سواد حقوقی و اقتصادی شهروندان نقش اصلی در کاهش جرایم و همچنین کوچک شدن جمعیت کیفری زندان‌ها را دارد و باید اقدامات مهم و موثری در این زمینه در استان صورت گیرد.

فاطمی ادامه داد: هرچند در راستای ارتقای سواد حقوقی شهروندان کارهایی مطلوبی صورت گرفته ولی باید بیش از گذشته با همکاری و همراهی بخش‌های مختلف در استان اقدام صورت گیرد، زیرا بسیاری از افراد که در زندان‌های کشور هستند به دلیل نداشتن دانش حقوقی و اقتصادی گرفتار شده اند .

کاشتن بذر امید در دل زندانی

رییس کل دادگستری استان یزد هم با اشاره تاریخچه جشن‌های گلریزان در استان گفت: گلریزان در واقع کاشتن بذر امید در دل زندانی و خانواده آن‌ها است و از نگاه شرق شناسان این رسم دیرینه منحصر به ایران است و پیشینه آن به دوره حمله مغول بر می‌گردد و ریشه در زورخانه ها و منش پهلوانی و مردانگی ایرانیان دارد که در آن پهلوانان نمی‌گذاشتند گره در زندگی کسی بیفتد و این آیین در زورخانه توسط مرشد زنگ زده می‌شد و پیر میدان‌دار گود با حفظ آبروی فرد نیازمند و به نیت او گل را می ریخت که به همین علت گلریزان عنوان گرفت و در سراسر کشور برگزار می شود.

غلامعلی دهشیری ستاد مردمی دیه و اعضای هیات امنای این ستاد را حلقه اتصال و پیوند دهنده ی قلب های مهربان و دست‌های بخشنده خیرین با چشم های منتظر زندانیان و خانواده های آنان دانست و افزود: با توجه به فرهنگ تعصب و غیرتی که در یزد بر مردم حاکم است، در مواقع زندانی شدن سرپرست خانواده مشکلات عاطفی و پیامدهای منفی فردی و اجتماعی زیادی را برای خانواده آنان به همراه دارد.

زندان محل نگهداری افراد بدهکار و کم توان نیست

رییس کل دادگستری یزد گفت: اعتقاد نظام اسلامی و دستگاه قضایی این است که زندان محل نگهداری افراد بدهکار غیربزهکار و کم توان دارای مشکلات مالی نیست بلکه جای مخلان نظم و امنیت و اراذل و اوباش است.

دهشیری اظهار کرد: استان یزد در رابطه با نرخ مصالحه رتبه سوم را در کشور دارد و با تلاش ستاد مردمی دیه و همت خیرین سال گذشته تعدادی از محکومان مالی غیرعمد استان آزاد شدند که این موضوع نشان از فرهنگ سازی مناسب در این زمینه در یزد دارد.

زندان محل نگهداری افراد بدهکار غیربزهکار و کم توان با مشکلات مالی نیست بلکه جای مخلان نظم و امنیت و اراذل و اوباش است وی با بیان اینکه ستاد دیه برای آزادی هر مددجوی جرائم غیرعمد فقط یک بار آن هم به شرط نداشتن سابقه کیفری وارد می شود، گفت: رضایت کریمانه شکات بیشترین و بهترین نقش را در کاهش زندانیان جرائم غیرعمد داشته است و در بسیاری از مواقع شکات، مبلغ قابل توجهی را گذشت می‌کنند.

۲ درصد پرونده‌های محکومیت مالی در استان به بازداشت و حبس منجر می‌شود

رییس کل دادگستری استان یزد در ادامه با اشاره به ثبت ۱۱۵ هزار و ۵۰۰ فقره پرونده در دستگاه قضایی استان گفت: این حجم پرونده نسبت به سال قبل ۲۲ درصد افزایش داشته است که این افزایش ورودی باید ریشه یابی شود اما قطعا شرایط اقتصادی و ناآگاهی مردم از مسائل حقوقی و قضایی از جمله عوامل‌موثر در آن است.

دهشیری اضافه کرد: کل خواسته های ثبت شده در سال گذشته ۲۲۵ هزار مورد بوده که از این تعداد حدود ۷۵ هزار خواسته پیرامون موضوعات مالی بوده و از مجموع خواسته های ثبت شده ۲۴ هزار مورد یعنی حدود ۴۲ درصد منجر به محکومیت و حدود ۲ درصد منجر به بازداشت شده است.

رییس کل دادگستری استان یزد گفت: این آمار و ارقام مبین تلاش جهادی دستگاه قضا برای کاهش ورودی به زندان ها از یک سو و بازگشت حق ذینفعان از طریق صلح و سازش است.

دهشیری با بیان اینکه خانواده زندانی به دلیل حبس سرپرست خود در زندان، از یتیم هم یتیم تر است، اضافه کرد: افرادی که یتیم می‌شوند مورد حمایت بسیار زیادی قرار می‌گیرند ولی افرادی که زندانی می‌شوند عمدتا بدون اطلاع اطرافیان می‌ماند و گذران زندگی برای فرزندان و همسر این زندانیان بسیار سخت می شود.

رئیس کل دادگستری استان یزد با تبیین فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر تقویت امید و اعتماد عمومی در جامعه گفت: یکی از جلوه های امیدآفرینی در جامعه، کمک به آزادی زندانیان و محکومان مالی نیازمند و سرپرست خانواده است که هر کس می تواند با قلم یا قدم و یا به هر طریق، نسبت به گره گشایی از مشکل این افراد اقدام کند.

آزادی ۱۶۳ محکوم جرائم مالی غیرعمد استان یزد در سال گذشته

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان یزد هم از آزادی ۱۶۳ محکوم جرائم مالی غیرعمد استان در سال گذشته با کمک و مشارکت خیران خبرداد و بدهی این زندانیان را یک هزار و ۸۱۲ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: از طریق قبولی دادخواست اعسار، گذشت رضایت مندانه شاکیان و آورده محکومان یک هزار ۵۹۰ میلیارد ریال و با استفاده از منابع ستاد دیه شامل کمک های نیکوکاران نوعدوست و تسهیلات بانکی به میزان ۲۲۲ میلیارد ریال بدهی این محکومان تامین و به حساب سپرده دادگستری واریز شد.

سیدمسعود عظیمی” با تشریح نوع محکومیت این مددجویان ادامه داد: از این افراد ۱۰۸ مددجو مربوط به محکومان مالی، ۳۶ مددجو محکوم به پرداخت مهریه، ۱۵ مددجو محکوم به پرداخت نفقه، ۲ محکوم در رابطه با دیه حادثه کار و ۲ نفر نیز به پرداخت دیه غیرعمد محکوم شده بودند.

عظیمی با قدردانی از تلاش اعضای کمیته صلح و سازش ستاد مردمی دیه استان گفت: ۲۴ مددجو با انجام مشاوره و اصلاح ذات البین توسط مددکاران این ستاد و ۱۳۹ مددجو نیز با پرداخت از منابع ستاد شامل کمک های خیرین و نیکوکاران نوع دوست و تسهیلات بانکی از زندان آزاد شدند که از این تعداد ۱۸ مددجو زن و ۱۴۵ نفر آنان مرد بودند .

یکی از بزرگترین خیرین شکات بودند که در بسیاری از پرونده ها حتی از اصل خواسته خود نیز مبالغی را گذشت نموده و موجب آزادی این مددجویان در بند شدندوی مهمترین رسالت ستاد دیه استان را فرهنگ سازی و جلوگیری از ورود افراد با محکومیت های مالی غیرعمد به زندان عنوان کرد و افزود: در تلاش هستیم تا با جلسات متعدد از شکات در پرونده ها گذشت رضایتمندانه بگیریم تا زمینه آزادی تعداد بیشتری از زندانیان جرائم غیرعمد فراهم شود.

عظیمی با بیان اینکه زندان جای مناسبی نیست و باید راهکارهای زندان نرفتن در جامعه فرهنگ سازی شود، افزود: در استان یزد یکی از بزرگترین گروه خیرین شکات هستند که در بسیاری از پرونده ها حتی از اصل خواسته خود نیز مبالغی را گذشت کرده و موجب آزادی این مددجویان دربند شدند.

آزادی ۲۰ محکوم مالی در قالب پویش هر هیات آزادی یک زندانی در سال جاری

وی در ادامه در خصوص پویش “هر هیات آزادی یک زندانی” گفت: این پویش به همت ستاد مردمی دیه استان برای اولین بار در کشور با شیوع ویروس کرونا از سال ۱۳۹۹ با هدف جذب کمک هیات ها و خیرین استان برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد آغاز شد.

عظیمی خاطر نشان کرد: در سال اول با توجه به تعطیلی بسیاری از هیات های عزاداری در استان، بسیاری از مردم و هیات ها نذورات مورد نظر خود را برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد اختصاص می‌دادند و با توجه به اینکه در آن سال امکان پخت و پخش غذا نبود، بسیاری از نذورات به این امر خداپسندانه اختصاص یافت تا جایی که ستاد مردمی دیه استان حتی در روز تاسوعا و عاشورای حسینی میزبان خیرین و نیکوکاران بود .

وی افزود: در سال جاری نیز برای چهارمین سال متوالی چندین دستگاه همت کردند و همراه ستاد دیه استان بودند که بدون همکاری این دستگاه ها این پویش به خوبی اجرا نمی‌شد و پویش هر هیات آزادی یک زندانی کار خود را با شعار به عشق حسین میبخشم آغاز کرد که در این پویش از ابتدای محرم تا کنون ۲۰ محکوم مالی جرائم غیرعمد از زندان‌های استان آزاد و به آغوش خانواده بازگشتند.

عظیمی تصریح کرد: رقم بدهی این زندانیان ۵۸۶ میلیارد ریال بود که با قبولی دادخواست اعسار، اخذ گذشت رضایت مندانه شکات و آورده محکومان مبلغ ۵۷۰ میلیارد ریال تامین و مابقی این مبلغ از منابع ستاد مردمی دیه شامل کمک های خیرین و نیکوکاران نوعدوست و تسهیلات بانک های عامل به مبلغ ۱۶ میلیارد ریال به حساب سپرده دادگستری واریز و زمینه آزادی این ۲۰ نفر فراهم شد.

وی با تفکیک جرائم این مددجویان تصریح کرد: از این تعداد زندانی ۱۱ نفر محکوم مالی و ۹ نفر محکوم پرداخت مهریه بودند که از این تعداد ۳ مددجو زن و ۱۷ مددجو نیز مرد بودند.

عظیمی گفت: در بسیاری از پرونده ها شکات خود در جایگاه خیرین بودند و بسیاری از آنها حتی از اصل خواسته خود نیز به مبلغ کمتری رضایت دادند که از این تعداد آزادی ۶ مددجو با انجام مشاوره ذات البین. بدون پرداخت هیچ گونه مبلغی انجام شد.

وی خاطر نشان کرد: در مقایسه با آمار سال گذشته آزادی زندانیان جرائم غیرعمد افزایش چشمگیری داشته زیرا سال گذشته ۱۰ زندانی جرائم غیرعمد و در سال جاری ۲۰ نفر آزاد شدند.

مدیر ستاد مردمی دیه استان یزد در ادامه در خصوص پویش “نخل آزادی ” نیز گفت: این پویش در سال ۱۴۰۱ راه اندازی شد و در سال جاری نیز برای دومین سال متوالی در روز عاشورای حسینی برپا شد که آن، گلریزان حسینی قبل از آیین نخل برداری انجام و عزاداران حسینی اقدام به جمع آوری نذورات و مبالغ کمک برای مشارکت در آزادی زندانیان جرائم غیرعمد کردندکه این پویش در ظهر عاشورا در حسینیه امیرچخماق یزد و حسینیه عاشقان نینوا کوی امیرالمومنین(ع) برگزار و یک میلیارد ریال جمع آوری شد .

عظیمی ادامه داد: از ابتدای سالجاری تاکنون با برگزاری جشن های گلریزان در ایام ماه رمضان ، پویش های مختلفی برگزار شد و مجموعا ۶۴ زندانی از زندان‌های استان آزاد شدند.

وی یادآور شد: هم اکنون ۴۰ زندانی جرایم غیرعمد در زندان های استان به سر می برند و منتظر کمک خیران و نیکوکاران استان هستند.

“پدرت آزاد نشده؟”؛ پتکی بر سر خانواده زندانیان جرائم غیرعمد

دختری که پدرش به خاطر بدهی مالی در زندان تحمل حبس می‌کرد، به گزارشگر ایرنا گفت: پدرم مدتی بود که به خاطر بدهی مالی و عدم توان در پرداخت آن در زندان به سر می برد که خدا رو شکر با کمک ستاد مردمی دیه و خیران استان آزاد و به خانه بازگشت.

فاطمه افزود: در این مدتی که پدرم نبود خیلی به ما سخت گذشت، نگاه های سنگین اطرافیان بیشتر ما را اذیت می کرد، زمانی که اقوام و همسایه ها این سوال تکراری را هر روز از خانواده ما می پرسیدند که “پدرت آزاد نشده؟” این سوال تکراری مانند پتکی بود که مدام بر سر ما و خانواده ما آوار می شد.

وی ضمن قدردانی از خیران و نیکوکاران استان گفت: اگر این افراد سخاوتمند نبودند پدر من باید مدت‌ها پشت میله های خط خطی می ماند تا شاید روزی می توانست آزاد شود.

یک نیکوکار یزدی که دو میلیارد و پانصد میلیون ریال برای آزادی زندانیان کمک کرده بود هدف از این اقدام را رضای خداوند و کمک به همنوع بیان کرد و گفت: من اثرات کار خیر را همیشه در زندگی شخصی و کاری خود دیده ام.

وی که خواست نامش فاش نشود، افزود: به نظرم باید خودمان را در قبال دیگران مسئول بدانیم زیرا بنی آدم اعضای یکدیگرند و اگر ما به داد هم نوعان گرفتارمان نرسیم جامعه نمی تواند مشکلاتش را حل کند.

همچنین این خیر از همه کسانی که توانایی و شرایط مالی خوبی دارند خواست به آزادی زندانیان غیرعمد کمک کنند و در این کار خیر سهیم باشند.

زندانیان جرایم غیرعمد عمدتا افرادی هستند که به علت ناتوانی در پرداخت دیه حوادث رانندگی منجر به فوت یا جرح، ناتوانی در پرداخت مهریه و نفقه، چک های برگشتی غیرکلاهبرداری، حوادث کارگاهی و دیگر جرایم مشابه ناخواسته گرفتار میله های زندان شده اند .

انتهای پیام //

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − یک =