سید مسعود عظیمی مدیر نمایندگی ستاد دیه استان یزد در برنامه تلویزیونی ماه مهربانی حضور یافت.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه استان یزد؛ همزمان با بیست و ششمین روز از ماه مبارک رمضان سید مسعود عظیمی در برنامه تلویزیونی ماه مهربانی حضور یافت.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان یزد گفت: ستاد دیه یک ستاد کاملا مردمی است که تمام مباحث آن توسط مردم در حال انجام است.

وی در رابطه با تاریخچه تاسیس ستاد دیه اظهار کرد: در سال ۱۳۶۷ توسط شهید اسدالله لاجوردی به منظور کمک به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد یک تشکل کاملا غیر دولتی و غیر انتفاعی شکل گرفت و بعدها در استان های دیگر نمایندگی هایش تشکیل شد که در یزد نیز در سال ۱۳۸۳ این نمایندگی تاسیس شد و تاکنون بیش از ۲۳۶۰ زندانی با همت تمامی خیرین نیک اندیش آزاد شدند و به آغوش خانواده بازگشتند.

 عظیمی ادامه داد: با توجه به اینکه هر سازمانی زمانی که شکل می گیرد در بازه زمانی مشخص به بلوغ می رسد و اهدافش تعالی بخشیده می شود، ستاد دیه نیز در راستای تعالی سازمانی خود به جز آزادی زندانیان در مسیر مهم تر یعنی فرهنگ سازی برای مشخص شدن علت زندانی شدن و همچنین آگاهی بخشی برای پیشگیری و  زندان نرفتن درحال ایفای نقش است.

 وی در همین رابطه گفت: علاوه بر مواردی که با ریش سفیدی، میانجیگری و همچنین شوراهای صلح و سازش خاتمه پیدا می کندبازهم مواردی وجود دارد که از این روش ها مشکلات حل و فصل نمی شود و نهایتا به دستگاه قضا ورود پیدا می کند.

رئیس ستاد دیه استان یزد تصریح کرد: در طول سال با اجرای اقدامات مختلف از جمله:برنامه های هیئت‌های عزاداری،پویش های متعدد، کمک خیرین و نیکوکاران،قضات محترم، بخشش شکات و کسانی که زندانیان های آزاد شده را حمایت می کنند و برای آنها شغل ایجاد می‌کنند همه ی این عوامل دست به دست هم می‌دهند برای اینکه ستاد دیه بتواند اتفاقات خوبی را رقم بزند.

 این مقام مسئول در رابطه با زندانیانی که مشمول آزادی قرار می‌گیرند گفت:جرائم غیرعمد به مواردی همچون محکومیت های مالی، نفقه،مهریه،و حوادث کارگاهی و دیه های غیر عمد تفکیک می شود وآزادی این مددجویان طی یک پروسه سیستمی و فرایندی صورت می‌گیرد.

تحقیقات محلی پرونده به منظور آزادی به هیأت امنا فرستاده می شود و پس از بررسی و بنا به شرایط مددجو و نوع محکومیت با هرکدام از روش های کمک بلاعوض، آورده خود مددجو، تسهیلات بانکی، گذشت شاکی تصمیم اتخاذ می شود و آزادی صورت  می گیرد.

 وی تصریح نمود : در سال ۱۴۰۱ با همت خیرین نیک اندیش۱۶۳ نفر  از زندانیان که ۱۸ نفر از آنها بانوان بودند آزاد شدند که بعضا نیز به نیت خاص خود خیرها زندانیان خاصی آزاد میشوند.

عظیمی در بخش دیگری از سخنان خود از همه ی مسئولان استان که عهده داره این موضوع مهم اجتماعی در جامعه شده اند ازجمله استاندار محترم،رئیس کل دادگستری،مدیرکل زندانها،ستاد دیه، صدا و سیما، مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان، خیرین و همه ی کسانی که دلسوزانه این ستاد را همراهی کردند تشکر و قدردانی کرد.

عظیمی اظهار کرد: از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون در شهرستان ابرکوه، اردکان،تفت،میبد،مهریز، با حضور پرشور مردم  جشن گلریزان برگزار شده است و تاکید کرد: هر کدام از این جشن ها در این شهرستان ها نقش بزرگی در پیشگیری و آگاهی مردم در رابطه با مسائل قضایی دارد.

 وی ادامه داد: خوشبختانه بعد از اجرای مراسم گلریزان در شهرستان‌های مختلف ۹ میلیاردتومان کمک جمع آوری شد.

  عظیمی در زمینه فرهنگ سازی در رابطه با مسائل زندانیان جرائم غیرعمد گفت: با توجه به قانون اصلاح چک باعث شده است زندانی مالی کمتری داشته باشیم ولی همچنان بعضی از افراد با دادن چک و سفته، قراردادهای مالی و همچنین نوسانات زیاد قیمت ها دربازار نمی توانند از این مرحله گذر کنند و به دستگاه قضا گرفتار می شوند.

 وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۹۴ نفر و در سال ۱۴۰۱تعداد ۱۶۳ نفر آزاد شدند که علی‌رغم اقدامات صورت گرفته در دستگاه قضا جهت کم تر شدن ورودی زندانیان جرائم غیرعمد متاسفانه مبلغ جرائم غیر عمد روند افزایشی داشته است و در واقع حجم بدهی‌ها رشد پیدا کرده است.

وی در همین رابطه ادامه داد:از همه مردم خصوصاً بانوان محترم تقاضا داریم بدون آگاهی و مشورت وارد این مباحث تجارت و مالی نشوند.

عظیمی در پایان از برگزاری جشن گلریزان در تاریخ ۲۹فروردین ساعت ۸ شب در محل سالن شهیدعباسپور خبر داد و از مردم و خیرین بزرگوار جهت شرکت در این مراسم دعوت بعمل آورد.

انتهای پیام //

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − ده =