نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: بازداشت موقت و یا حبس افراد برای موارد ناچیز معنا ندارد.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه استان یزد و به نقل از روابط عمومی ستاد دیه کشور، حجت‌الاسلام حسن نوروزی در آیین گلریزان مجازی آزادی ۲۹۰ زندانی جرائم غیر عمد که با تلاش بیسج حقوقدانان کشور برگزار شد، بر کاهش جمعیت زندانیان تاکید کرد.

وی با انتقاد از صدور احکام حبس و کثرت عناوین مجرمانه اظهار کرد: امروز علی‌رغم همه شعارها دایر بر حبس‌زدایی و زندان‌زدایی متاسفانه ۲۴۰ هزار زندانی در کل کشور داریم حال این که این رقم در ابتدای انقلاب ۳۰ هزار نفر بود. جمع زیادی از این افراد که مدیون مالی هستند و هیچ سابقه کیفری و جنایی در پرونده ندارد جایشان در زندان نیست.

نائب رئیس کمیسوین قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان این که تنها در زندان فشافویه ۱۶ هزار محبوس نگهداری می‌شوند، افزود: این کثرت از زندانیان با عننایت به عواقب سوء ناشی از مجازات حبس شایسته انقلاب و در خورد نظام مقدس اسلامی نیست و به عنوان کسی که در رژیم پهلوی و در دوران دفاع مقدس سابقه حبس و اسارت را داشته‌ام می‌توان بگویم تجارب حبس در قبال کسی که صرفا بدهکار است و خلافکار جانی یا مخرب نظم عمومی جامعه نیست عواقب و علام خوشی به همراه ندارد.

در صورت اثبات ملائت بدهکار مالی حبس می‌شود

نوروزی آسیب شناسی نکردن موضوع تعدیل جمعیت کیفری را تحمیل هزینه‌های گزاف به کشور برشمرد و گفت: به عنوان یک قاضی و بنا به تجارب سال‌ها کار حقوقی در استان‌ها عرض می‌کنم با نگاه کاهش جمعیت زندانیان کشور جلسات متعددی را با مسئولین مربوطه داشته و همواره تاکید داریم بر حسب مواد ۲ ، ۳ و ۷ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی که به طور تخصصی در کمیسیون قضایی اصلاح شده است آن دسته از زندانیان که بدهکار مالی هستند اعم از چک و مهریه و نفقه در صورت احراز ملائت یا توانایی مالی باید حبس شوند و در غیر این صورت به بند کشیدن فردی که فاقد استطاعت مالی است، نه وجاهت شرعی دارد و نه در ردیف رعایت مواد قانونی تعریف می‌شود. افزون بر این در خصوص نصف کردن مجازات‌ها بسیار کار کرده‌ایم که در این زمینه ضرورت دارد برخی قوانین و عناوین مجرمانه اصلاح و تدوین مجدد شوند.

نوروزی با اشاره به وجود هزاران زندانی مهریه در سطح ندامتگاه‌های کشورافزود: اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و موارد مربوط به مهریه در کمیسیون قضایی مجلس به اتمام رسیده و در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس قرار دارد تا به برکت تصویب آن ضمن پیشگیری از ورود بسیاری از مردان ایرانی به زندان، زمینه استخلاص بسیاری دیگر از جوانانی که هم‌اکنون تحمل حبس می‌کنند فراهم شود.

مهریه‌های نسیه در سنت اسلامی مفهومی ندارند

این نماینده مجلس با بیان این که طبق سنت اهل‌بیت پیامبر و طبق روایات متواتر اسلامی مهریه باید به صورت نقد به زوجه پرداخت شود، تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته، اشتباه است. این که در یک فرهنگ من‌درآوردی قائل می‌شویم صداق را عندالاستطاعه و به صورت نسیه و آن هم بدون محاسبه دقیق ارزش ریالی تعهد کنیم اشکال دارد.

وی با تاکید بر اینکه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و بی‌خطر باید به هر نحو ممکن فورا و در سطح کلی فراهم شود، گفت: مجرمان حرفه‌ای و قاتلان سابقه‌دار و تبهکاران خطرناک باید به زندان بروند، اما آن مرد عائله‌مند و آن جوانان مستعد کار که با هزاران زحمت در شرایط فعلی شغلی برای خودش در گوشه‌ای تراشیده و نان‌آور خانواده‌ای است خطری برای جامعه و مردم ندارند که حبس شود. مطالباتی هم اگر از او باشد باید در مسیر خارج از مسیر حبس یک انسان در بند پیگیری شود.

نوروزی تصریح کرد: نباید بگذاریم افراد بیهوده و بر حسب دست به نقدترین مجزات قضایی به زندان بیافتند و خلاف‌های دیگر را در زندان از مجرمان حرفه‌ای، آموزش ببینند تا در کنار یک درد دردهای بزرگتری خلق شود.

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس بر برنامه‌ریزی در مجلس برای اصلاح قوانین در راستای پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به زندان‌ها تاکید کرد و ابراز امیدواری نمود هیچ زندانی به جز مجرمان خطرناک، هموطنی در زندان نباشد.

نوروزی گفت: اینکه در راستای کاهش معضلات اجتماعی و التیام بخشیدن به مشکلات خانواده زندانیان جرایم غیرعمد ارگان‌ها و نهادهای بسیاری چون بسیج حقوقدانان به میدان آمده‌اند، بسیار ارزشمند است و سپاه و بسیج و دیگر مجموعه‌هایی که از ظرفیت قضایی یا هر امکاناتی در مسیر حبس‌زدایی بهره‌مند هستند شایسته است در کنار ستاد دیه قرار گیرند و یاریگر این مجموعه و همکاران آقای جولایی در کل کشور باشند.

تاکید معاون اول دادستان کل بر لزوم حل مشکلات زندانیان

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام سید محسن موسوی معاون اول دادستان کل کشور طی سخنانی گفت: خوشبختانه امروز کمک به زندانیان نیازمند و به طور ویژه بدهکران جرایم غیرعمد به یک فرهنگ عمومی تبدیل شده و مردم شریف ایران اسلامی به مانند همه عرصه‌ها که همیشه پای کار بودند در کاهش مصائب این دسته از محبوسان نیز پیش قدم بوده و حامی هستند.

حجت الاسلام موسوی ادامه داد: در کنار این باور جمعی شخص رئیس قوه قضائیه و دادستان کل کشور نیز با هدف کم کردن زندانیان غیربزهکار با دغدغه مسائل را رصد و برای رفع مشکلات زندانیان غیرعمد، از زندان‌ها سرکشی می‌کنند.

وی با بیان اینکه اقدام بسیج حقوقدانان برای آزادی زندانیان بسیار ارزشمند است، گفت: هر جا بسیج به میدان می‌آید، اعتماد بیشتری جلب شده و همکاری و معاونت بیشتری را شاهد هستیم.

انتهای پیام //

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 13 =