عدم رعایت اقدامات احتیاطی در ساخت و ساز  منجر به فوت کارگر گردیده و کارفرما را روانه زندان کرد .

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه استان یزد ؛ عدم رعایت اقدامات احتیاطی در ساخت و ساز از قبیل نصب شمع ، سپر و حایل و ستون های موقتی جهت مهار دیوار  منجر به فوت کارگر عائله‌مندی گردیده و کارفرما یزدی را روانه زندان کرد .

آقا جلال ، جهت گذران روزهای بازنشستگی در کنار خانواده ،  منزلِ قدیمی را در یکی از شهرستان های یزد خریده و عملیات بازسازی و نوسازی این منزل را به حسین آقا میسپرد تا منزل را از حالت کلنگی و قدیمی تبدیل به محیطی زیبا و آرام جهت زندگی نماید .

حسین آقا نیز با به کارگیری دو کارگر به نام محمد و حسن  قسمتی از ساختمان قدیمی را تخریب و ساختمان جدید را با اسکلت بتنی و سقف تیرچه بلوک بنا میکند.

دیوار حیاط قسمت غربی ساختمان مشرف به کوچه به ارتفاع ۴ متر و خشت و گلی بوده ، لذا جهت چیدن نمای سفال دیوار مذکور کارگران با دستور حسین آقا اقدام به تراشیدن دیوار مذکور مینمایند .

عملیات تراشیدن دیوار توسط محمد و حسن  آغاز و طی سه روز کار کردن حدود ۳۰ سانت دیوار را تا  ارتفاع ۲ متری تراشیده به طوری که ضخامت دیوار بسیار تقلیل می یابد .

پس از اتمام تراشیدن دیوار محمد و حسن اقدام به جابجایی خاک های تراشیده شده با فرغون میکنند تا به بیرون از خانه منتقل و  مکان را برای عملیات چیدمان آجرهای جدید و نو باز کنند .

در یکی از مراحل کار پس از استقرار فرغون در مجاورت دیوار حسن با بیل خاک ها را به داخل فرغون میریخته و محمد نیز خشت ها را داخل فرغون قرار میداده که ناگهان متوجه ریزش دیوار میگردد و به حسن نیز اطلاع میدهد اما قبل از اینکه حسن بتواند از محل فرار کند قسمت فوقانی دیوار تخریب و به روی وی ریخته و نامبرده بنا به نظریه پزشک قانونی به علت شکستگی استخوان جمجمه و خونریزی مغزی و آسیب نسج مغزی فوت میکند .  

علت وقوع حادثه بر اساس اظهار نظر بازرس کار وزارت تعاون ، کارو رفاه اجتماعی ، روش اشتباه کار در کارگاه به لحاظ تراشیدن سطح وسیع از دیوار و ناپایدار نمودن آن و انجام کار در مجاورت دیوار اعلام گردیده است .

حال (حسین آقا ) که کارفرمای این پروژه ساختمانی بوده به جای اینکه منزل آقا جلال را بازسازی کرده و به وی تحویل دهد خود را گرفتار این ماجرا دیده و طبق نظر کارشناسان رسمی دادگستری به میزان ۱۰۰ درصد مقصر شناخته شده و به پرداخت مبلغ ۴۸۰ میلیون تومان محکوم میشود .  

با شکایت اولیای دم حسین آقا که توان پرداخت این بدهی را نداشت روانه زندان گردیده و حال شب ها و روزها را دور از همسر و فرزندان خود سپری میکند .

اگرچه به همت کمیته صلح و سازش ستاد دیه استان مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان از شکات رضایت اخذ گردیده و مبلغ پرداختی  به ۳۶۰ میلیون تومان کاهش یافته است اما فرد نامبرده به علت ناتوانی در تهیه همین مبلغ همچنان در بند به سرمی‌برد .

طبق تحقیقات ستاد دیه مددجو فاقد هرگونه اموالی اعم از منقول و غیر منقول میباشد و خانواده وی به سختی امرار معاش مینمایند .

نیکوکارانی که تمایل دارند به این زندانی کمک کنند می توانند کمک‌های نقدی خود را به حساب‌های نمایندگی ستاد دیه استان یزد به شماره ۷۷۷۷۷۷۷۷۷۷ بانک ملت ، ۶۶۶۶۶۶ پست بانک ، ۳۸۰۰۰۰۹۰ بانک رفاه ، شماره کارتهای مجازی۶۲۷۷۶۰۷۰۰۰۰۰۳۲۳۱ و ۵۰۴۱۷۲۷۰۶۶۶۶۶۶۶۸ و یا با شماره گیری کد دستوری #۱۱۳۳*۶۶۵۵*  کمک های خود را به حساب ستاد دیه استان یزد واریز نمایند .

روابط عمومی ستاد دیه استان یزد  با تلفن ۰۳۵۳۶۲۹۸۲۰۰  پاسخگوی سئوالات شما در این زمینه خواهد بود.

نویسنده : حسین افروز

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 14 =