خیران و نیکوکاران استان یزد با شرکت در پویش‌های مختلف که در زمینه آزادی زندانیان غیرعمد به راه افتاده‌است، ۱۶۳ مددجوی زن و مرد را از پشت میله‌های دلتنگی‌، رها و به دامان خانواده بازگرداند.

گاهی زندگی روی خوش به انسان نشان نمی‌دهد و برخی از انسان‌ها را مجبور به دادن تاوان خطاهایی می کند که در آن عمدی نداشته اند، یک انتخاب نادرست یا اعتماد بی اندازه به دیگران گاه باعث شده تا فردی که حتی در خواب هم زندان را ندیده به خاطر مسائل مالی یا دیگر مشکلات حتی بدون گناه و تقصیر پشت میله های زندان گرفتار شود و روزهای زیادی را به امید رهایی از حبس، شب کند.

آروزی زندانیان جرایم غیرعمد این است که دستی برای دستگیری و رهایی آنان از بند، دراز شود و دست های ما می تواند گشاینده این قفل باشد، اگر هرکس در حد بضاعت در مسیر سخاوت قدم بگذارد، زیرا با مبالغ اندکی که در کنار هم قرار می گیرد ، می توان کارهای بزرگ انجام داد، اختصاص هزینه هایی مانند جشن ازدواج ، تولد فرزند یا ختم اموات گاهی باعث رهایی یک زندانی و گرم شدن دوباره کانون خانواده اش می شود، آنگونه که امام صادق(ع) فرموده اند :” کسی که در راه برطرف ساختن نیاز برادر خود قدم بردارد چونان کسی است که سعی میان صفا و مروه به جای آورد.”

همه ساله با لطف و مهربانی شهروندان نیک اندیش استان دارالعباده ، تعداد زیادی از زندانیان جرایم غیرعمد که از بد روزگار و تنها به دلیل بدهکاری نه از روی نیت بزهکاری سرنوشت آنها با میله‌های زندان گره خورده، آزاد و به آغوش خانواده خود برمی‌گردند.

زندانیانی که بخاطر چک برگشتی، ناتوانی در پرداخت مهریه، دیه و ضمانت پشت میله های زندان گرفتار شده اند، چه بسا پدرانی هستند که به خاطر ضمانت فرزند خود در زندان گرفتار شده اند و تاوان سهل انگاری و چک برگشتی فرزند را پشت میله های زندان و در حبس می پردازند یا بانوانی سرپرست خانوار که از پس مخارج زندگی برنمی آید و کارگاهی تولیدی ایجاد می کند، اما چرخ روزگار مطابق میل آنان نمی چرخد و کالاهای تولیدی به فروش نمی رود، از طرفی سررسید بدهی هایی که توان پرداخت آن را ندارد، فرا می رسد و تلاش نافرجام آنان برای یافتن رزق حلال به دلیل بدهی به زندان ختم می شود.

اینها بخشی از قصه های زندگی افرادی است که به آنها زندانیان جرائم غیرعمد گفته می شود که طبق قانون محکومان جرایم غیرعمد بعضا به دلیل صدمه بدنی یا قتل غیرعمد ناشی از تصادفات رانندگی، حوادث کارگاهی، محکومیت‌های مالی مانند مهریه نامعقول، نفقه و چک‌های بلامحل غیرکلاهبرداری در زندان گرفتار می شوند.

نیکوکاران و خیران استان یزد در همه زمینه ها پیشتاز هستند و حس نوعدوستی آنها زبانزد خاص و عام است، علاوه بر شرکت در جشن های گلریزان در پویش مختلفی که توسط ستاد دیه و روابط عمومی این ستاد برای هر مناسبتی برنامه ریزی کرده اند که برخی از این پویش ها در کشور بی نظیر است، به الگویی برای سایر استانها تبدیل شده اند که آزادی ۱۶۳ زندانی در سال گذشته گوشه ای از احسان آنان است.

ستاد دیه استان یزد چند سالی است که به همت دستگاه قضایی استان در زمینه آزادی زندانیان جرائم غیرعمد از هیچ اقدامی دریغ نکرده است و برای هر مناسبتی پویش را برگزار و با هر پویش یک تا چند زندانی را از پشت میله ها و درهای بسته آزاد و به آغوش خانوادهاش بازگردانده است.

در زمان شیوع کرونا که امکان برگزاری جشن گلریزان وجود نداشت، ستاد دیه استان نسبت به برگزاری جشن گلریزان در فضای مجازی اقدام کرد و بسیاری از مردم استان هزینه‌های مراسم ختم ، سوم ، هفتم و چهلم و سالگرد اموات خود برای آزادی زندانیان پرداخت کردند و شادی را به خانواده زندانیان جرائم غیرعمد به ارمغان آورند.

پویش “هر هیات آزادی یک زندانی” از دیگر اقداماتی بود که به همت ستاد دیه استان یزد از اوایل شیوع ویروس کرونا که امکان برگزاری مجالس عزاداری نبود در این استان اجرا شده و بسیاری از مردم حسینیه ایران و هیات‌ها نذر ئ کمک های خود را برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد اهدا کردند و حال نیز با گذر از دوران سخت در ایام محرم در کنار عزاداری پرشور، آزادی زندانیان جرائم غیرعمد را از یاد نبرده اند و برای آزادی آنها کمک می‌کنند.

پویش “قدم به قدم تا آزادی” که همه ساله به مناسبت اربعین حسینی برگزار و در این پویش بسیاری از افرادی که نیت زیارت کربلا و مرقد امام حسین (ع) را دارند اما به هر دلیلی امکان این سفر معنوی برای آنان فراهم نشده است، با اهدای مبلغی قدم در راه آزادی زندانیان جرائم غیرعمد برمی دارند.

پویش “نخل آزادی “، یکی از زیباترین و قدیمی ترین آیین های سوگواری در استان یزد نخل برداری است که معمولآ در روز عاشورا این آیین سنتی برگزار و عزاداران حسینی نخل را که نمادی از تابوت سالار شهیدان می دانند، حمل کرده و به سوگواری می پردازند که به ابتکار ستاد دیه استان قبل از برگزاری این مراسم آیین گلریزان حسینی در روز عاشورا برگزار و بعد از رهایی یک زندانی از زندان این مراسم اجرا می شود.

پویش “بخشش کریمانه” این پویش نیز هر ساله از میلاد حضرت معصومه(س) تا سالروز میلاد امام رضا (ع) که به دهه کرامت شهرت دارد، اجرا می شود و نیکوکاران کمک های خود را به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد اهدا می نمایند.

پویش “رضوان” یکی از اقدامات زیبای مردم درالعباده در این سال ها اختصاص هزینه‌های مراسم هایی همچون ختم ، سوم ، هفتم ، چهلم ، سالگرد و خیرات اموات به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد با نیت خشنودی خداوند متعال و شادی روح اموات است که عموم نیکوکاران در روزهای پنجشنبه به این ستاد مردمی مراجعه و موجب رهایی زندانیان جرائم غیرعمد می شوند که این موضوع با عنوان پنجشنبه های مهربانی در استان تبدیل به یک فرهنگ حسنه شده است .

“صحنه ای برای رهایی” هنرمندان نمایش استان نیز ساله اقدام به اجرای نمایش هایی با موضوعات بخشش و گذشت می نمایند که در بسیاری از موارد بخشی از عواید حاصل از این نمایش ها به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد اختصاص می یابد تا جایی که مجید ذهبی از نیکوکاران یزدی هر ساله یک اثر نمایشی را تولید و تمام عواید آن را به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد اختصاص می دهد.

در کنار این پویش ها می توان به اجرای پویش هایی همچون بهاریه ویژه عید نوروز، یلدای رهایی به مناسبت شب یلدا ، زندان جای مادران نیست همزمان با سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه الزهرا(س) ، “نفس در قفس و فجر آزادی” ویژه آزادی زندانیان جرائم غیرعمد اشاره کرد.

در پویش فجر رهایی ۱۰ مددجو ، پویش هر هیات آزادی یک زندان ۱۲ مددجو، قدم قدم تا آزادی ۱۴ مددجو ، پویش رضوان و پنجشنبه های مهربانی ۵۰ مددجو، یلدایی رهایی پنج مددجو و نخل آزادی یک مددجو از زندان آزاد شدند.

در پویش‌های که برگزار شد کودکانی بودند که قلک‌ها خود را شکستند و برخی دیگر حساب‌های پس‌انداز بانکی شان را برای آزادی زندانیان غیرعمد اهدا کردند تا بچه‌های همسن و سال آنان دیگر از زندانی بودن پدر یا مادر در رنج نباشند ، همچنین برخی عروس و دامادها نیز به ستاد دیه استان رفتند و با پرداخت بخشی از هزینه‌های جشن عروسی، شادی شروع زندگی مشترک خود را با خانواده زندانیان غیرعمد تقسیم کردند.

دانش آموزان استان یزد هم مانند خیرین این دیار برای آزادی زندانیان غیرعمد دست بکار شدند و به برگزاری پویش “نفس در قفس ” اقدام کردند این پویش توسط دانش آموزان یک مدرسه با همکاری کادر مدرسه به مدت پنج سال است که برگزار می شود و زمینه های آزادی چند مددجوی زندانی را هرسال فراهم می کنند.

دانش اموزان این مدرسه با برپایی بازارچه خیریه ، سود حاصل از فروش محصولات بازارچه را صرف آزادی زندانیان می کنند ، در اسفندماه سال گذشته در این پویش ۱۴۰ میلیون تومان جمع آوری شد و سه نفر از زندانیان جرائم غیرعمد استان آزاد شدند.

در کنار این آیین ها، باید از ساخت و پخش برنامه‌های تلوزیونی مانند “ماه مهربانی” که به مدت ۳۰ شب در ایام ماه مبارک رمضان و برنامه “نذری ماندگار” که در ایام ماه محرم به مدت ۱۳ شب از شبکه استانی یزد پخش می شود، یاد کرد که در کنار جذب کمک های خیرین با هدف آموزش و جلوگیری از ورود افراد به زندان فعالیت می نماید.

بدون شک برای یک زندانی دو اتفاق هرگز فراموش نمی شود. اولین باری که قدم به زندان می گذارد و اولین باری که طعم آزادی دوباره می چشد، شاهد اشک اندوه دیگران بودن خوشایند نیست اما شاهدِ اشک شوق بودن، لذت‌بخش‌ترین حسی که می‌توانیم تجربه کنیم که پویش هایی که برای رهایی زندانیان جرائم غیرعمد در استان یزد به راه افتاده بستری برای مشارکت در این کار خیر است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 4 =