در گوشه‌ی زندان نشسته با چشمانی گریان و حالی پریشان، زیر لب دعایی را زمزمه می کند و امیدوار است تا شاید دستی به سخاوت، در محبس را به رویش بگشاید تا دوباره به آغوش گرم خانواده بازگردد.

در میان افرادی که در زندان حبس می‌گذرانند، کسانی هستند که ناخواسته و با دلایل مختلف غیرعمد گرفتار شده‌اند و روزهای دور از خانواده و انتظار در پشت میله‌های زندان کام آن‌ها را تلخ کرده است، آن سوی میله‌ها، فرزندان و خانواده‌های زندانیان جرائم غیرعمد نیز گرفتار درد دوری و مشکلات گرفتاری سرپرست خانواده شده‌اند.

سه سال از گرفتاری پدر دخترک ۶ ساله ای که هر شب به امید دیدار پدر، شب ها سر بر بالین می‌گذارد، گذشته است، او سه سال قبل بر اثر تصادف غیرعمد و ناتوانایی از پرداخت دیه گرفتار میله‌های محبس شده و امیدش بعد از خدا به دستان سخاوتمندی است که توان گره گشایی از مشکل او را دارند.

در بند زنان نیز  مادری سرپرست خانوار که حدود ۲ سال است بخاطر بدهی و برگشت چک در زندان است، دست به دعا برداشته و با چشمانی پر اشک نگران سرنوشت سه فرزندش در آن سوی میله‌هاست، آیا کسی برای یاری و رساندن او به فرزندانش پیدا خواهد شد.

هیچ کس تصور نمی‌کرد از آن روزها که شهید سید اسدالله لاجوردی برای کمک به زندانیان نیازمند آستین همت بالا زد و با تامین مبلغی، چند زندانی را آزاد کرد، تا به امروز تعداد قابل توجهی از زندانی جرایم غیرعمد با همت خیران در مناسبت‌های مختلف آزاد و به دامان خانواده بازگردند.

هر سال در در ماه مبارک رمضان جشن گلریزان برای آزادی زندانیان در مناطق مختلف کشور و از جمله استان یزد برگزار می‌شود که در دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا این جشن اکنون به صورت مجازی برگزار می‌شود، در استان یزد مردم نیکوکار با توجه به مناسبت‌های مختلف در پویش یاری به زندانیان غیرعمد شرکت می‌کنند و تا با کمک‌های خود آن‌ها را از پشت میله‌ها رهایی داده و به آغوش خانواده بازگردانند.

طرج بهارانه، پویش هر هیات مذهبی آزادی یک زندانی، نذر رهایی، پوش مردمی سهم من ۲۵ برای آزادی، پویش دانشجویی یلدای رهایی و پویش سهم من آسمان از حرکت‌های اجتماعی و خیرخوانه ای است که در استان یزد راه‌اندازی و موجب آزادی تعدادی از زندانیان جرایم غیرعمد استان شده است.

در همین روزهای گذشته کودکی با در دست داشتن قلک راهی ستاد دیه استان یزد شد و پس انداز خود را برای آزادی زندانیان غیرعمد اهدا کرد، عروس و دامادهای بودند که هزینه ازدواج خود را در ایام کرونا برای آزادی این افراد اهدا کردند و برخی خانواده‌ها نیز هزینه فوت عزیزان خود را که به دلیل کرونا موفق به برگزاری مراسم ترحیم نشده بودند، برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و شادی خانواده آن‌ها هزینه کردند.

نقش هنرمندان در آزادی زندانیان غیرعمد

رییس کل دادگستری و رئیس هیات امناء ستاد دیه استان یزد گفت: یکی از مهمترین اقدام‌ها برای جلوگیری از ورود مددجویان به زندان و بالا بردن سطح آگاهی مردم، فرهنگ‌سازی است که می‌توان برای این امر مهم از طریق رسانه‌ها و هنرمندان جمعیت کیفری جرایم غیرعمد را کاهش داد.

چشمانی در انتظار آزادی از پشت میله‌ها

غلامعلی دهشیری افزود: هنرمندانی که با هنر، تعهد و مسئولیت‌پذیری نسبت به آگاهی جامعه و با استفاده از آن برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد اقدام می‌کنند، از تاثیرگذارترین انسانها در جامعه هستند.

وی با اشاره به پخش برنامه «ماه مهربانی» از صدا و سیما مرکز یزد اظهار کرد: یکی از زیباترین‌ترین قسمت های این برنامه حضور هنرمندان و مصاحبه‌ی آنها با مددجویان محکوم جرائم غیرعمد مالی بود که  با توجه به اینکه در حفظ آبروی مددجویان  تلاش  شده بود، این قسمت بسیار تاثیرگزار بوده و در فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از وقوع برخی جرایم و آگاهی قضایی مردم نقش بسزایی داشته است.

دهشیری با قدردانی از نیکوکاران و مردم نوع دوست استان یزد در خصوص کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد در ماه مبارک رمضان گفت: مردم دارالعباده در طول ماه مبارک رمضان امسال ۲۳ میلیارد و ۲۴۰ میلیون ریال برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد استان به حساب ستاد دیه واریز کردند که این مبلغ ۲ برابر کمک‌های سال گذشته است.

۸۳ زندانی جرایم غیرعمد پشت میله‌ها

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی یزد تعداد زندانیان جرائم غیرعمد استان را ۸۳ نفر اعلام کرد و گفت: ۸ نفر از این تعداد زن و بقیه مرد هستند.

حسین سبزواری  افزود: عمده این افراد عمدتا بدهکاران دیه شامل کارگاهی و تصادفات رانندگی، مهریه و نفقه هستند و حدود ۱۰۰ نفر از آنان به دلیل مسائل حقوقی و مالی در زندان بسر می برند که بیشترین بدهی زندانیان جرائم غیرعمد بالای ۵۰ میلیون تومان  است.

چشمانی در انتظار آزادی از پشت میله‌ها

این مسوول  از آزادی تعدادی  از زندانیان جرایم غیرعمد در استان در ماه رمضان خبرداد و گفت: در طول سال با برگزاری پویش‌های مختلف چون هر هیات یک زندانی، ماه مهربانی و پویش های دانش آموزی، زمینه آزادی زندانیان فراهم شده است.

آزادی ۳۰ مددجو از زندان

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان یزد نیز گفت: با کمک نیکوکاران استان یزد از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۰ مددجو از زندان‌های استان آزاد شدند که ۵ مددجو با انجام مشاوره و اصلاح ذات‌البین توسط مددکاران این ستاد و ۲۵ مددجو با پرداخت از منابع مختلف، شامل کمک‌های نیکوکاران نوع دوست و تسهیلات بانکی از زندان آزاد و به آغوش خانواده خود بازگشتند.

سید مسعود عظیمی گفت: کل مبلغ بدهی این مددجویان مبلغ ۲۰۳ میلیارد ریال بوده که  ۱۷۳ میلیارد ریال از آن توسط کمیته صلح و سازش ستاد دیه استان رضایت شاکیان جلب و با پرداخت ۳۰ میلیارد ریال زمینه آزادی این ۳۰ محکوم مالی از زندان های استان فراهم شد.

وی از زحمات هنرمندان در راستای حبس‌زدایی از زندان‌ها قدردانی کرد و گفت: امسال با توجه به شرایط کرونایی جامعه و عدم برگزاری جشن های گلریزان به صورت حضوری، این ستاد اقدام به برگزاری جشن‌های گلریزان به صورت مجازی و اینترنتی و ساخت برنامه تلوزیونی ماه مهربانی برای هفتمین سال متوالی کرد که حضور هنرمندان استانی در این برنامه‌ها بسیار راه‌گشا بود.

عظیمی اظهار کرد: یک نیکوکار یزدی  که ۲۴۰ میلیون ریال برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد اهدا کرده است، هدف این اقدام خداپسندانه را خوشنودی خداوند و شادی خانواده کسانی بیان کرد که به دلایل غیرعمد در زندان‌های استان تحمل حبس می‌کنند.

وی که خواست نامش فاش نشود، افزود: با دیدن برنامه تلویزیونی ماه مهربانی در ماه رمضان تصمیم گرفتم تا مبلغی را برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد کمک کنم و یقین دارم که با دستگیری از نیازمندان، مال و دارایی ما برکت پیدا می‌کند و آسیب‌هایی که خانواده این زندانیان را تهدید می‌کند، نیز از بین می‌رود.

زندانیان جرایم غیرعمد عمدتا افرادی هستند که به علت ناتوانی در پرداخت دیه حوادث رانندگی منجر به فوت یا جرح، ناتوانی در پرداخت مهریه و نفقه، چک‌های برگشتی غیرکلاهبرداری، حوادث کارگاهی و دیگر جرایم مشابه ناخواسته گرفتار میله‌های زندان شده‌اند.

انتهای پیام //

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + هفت =