معاون امور ویژه رئیس دادگستری تهران گفت: جمع آوری کمک‌های مالی به عنوان خیریه یا کمک به آزادی زندانیان در فضای مجازی ممنوع است.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه یزد؛ به نقل از روابط عمومی ستاد دیه کشور ، جواد جاویدنیا معاون امور ویژه رئیس دادگستری تهران با اعلام این خبر اظهار کرد: براساس قانون برای جمع آوری کمک‌های مالی با عنوان خیریه در فضای مجازی تعیین تکلیف شده و در زمان وقوع بحران‌های طبیعی مثل سیل و زلزله جمع کردن هر گونه کمک‌های مردمی در فضای مجازی ممنوع اعلام شده است و در این راستا کمک‌های خیریه تنها از طریق هلال احمر یا خیریه‌های معتبر و تعیین شده از سوی هلال احمر قابلیت جمع آوری کمک در فضای مجازی را دارند.

وی افزود:  طبق هماهنگی به عمل آمده با مراجع ذیربط هرگونه جمع‌آوری کمک‌ در قالب امور خیریه در فضای مجازی رصد می‌شود و به محض ارائه گزارش برای بستن حساب‌ها اقدام خواهد شد. چنانچه فردی نسبت به جمع آوری وجوه خیریه اقدام کند و در این مسیر هم هزینه اعلامی صرف نشده باشد، مجرم است و عمل مجرمانه او کلاهبرداری محسوب می‌شود که مجازات‌های خاص خودش را هم دارد.

جاویدنیا درباره جمع‌آوری کمک‌های مردمی در حوزه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد هم گفت: آزادی زندانیان نیازمند بدهکار مالی یا محکومان به پرداخت دیات رانندگی و حوادث کارگاهی نیز از طریق متولی اصلی این امر یعنی ستاد دیه کشور انجام می‌شود و سایر مردم حق ندارند با عنوان جمع‌آوری وجوه در فضای مجازی از محضر مردم شریف تقاضای پول کنند.

وی گفت: در برخی موارد شاهد بودیم که پولی برای آزادسازی زندانی جمع شده بخشی از آن هزینه شده و مردم این قدر کمک کرده‌اند اما متاسفانه مازاد بر آن هزینه، باقی مانده و سوء استفاده شده است.

معاون امور ویژه رئیس دادگستری تهران گفت: مردم دقت کنند هر فردی که در فضای مجازی با انتشار مطلبی رقت بار و احساساتی کردن آحاد جامعه قصد دریافت کمک‌های خیریه‌ای دارد، قابل اطمینان نیست و باید قبل از واریز هرگونه وجهی از صحت ادعای مطرح شده مطمئن شوید.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های مرتبط فعالیت‌ها در این خصوص در فضای مجازی را رصد می‌کنند و چنانچه مردم به افرادی برخورد کردند که با راه‌اندازی صفحات دریافت کمک‌های مردمی در فضای مجازی پول می‌گیرند؛ حتما به پلیس فتا و دستگاه قضایی اعلام کنند تا برخورد شود.

انتهای پیام//


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − شش =