به منظور پیشگیری از ورود محکومین مالی به زندان ، مدیر عامل نمایندگی ستاد دیه استان یزد در ویژه برنامه بخشش حیدری ، نکاتی را مربوط به قوانین چک و تجارت ایراد نمود . 

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه استان یزد؛ همزمان با شب بیست و یکم ماه رمضان و سالروز شهادت مولای متقیان امام علی (ع) ، ویژه برنامه بخشش حیدری به صورت مجازی (لایو) برگزار و  بیش از ۵۰۰۰ نفر این برنامه را به صورت زنده و از طریق صفحات اجتماعی پر بازدید استان تماشا نمودند .

اسلام افشون مدیر عامل نمایندگی ستاد دیه استان یزد ضمن عرض تسلیت شهادت امام علی (ع) در این برنامه در خصوص قوانین مربوط به چک گفت : طبق ماده ۳۱۰ قانون تجارت ، چک نوشته ای است که صادر کننده آن مبلغی را نزد آن بانک دارد را به صورت کلی و یا جزئی مسترد و یا به شخص دیگری واگذار مینماید که از انواع آن میتوان از چک های مسافرتی ، عادی ، تظمین شده ، بدون تاریخ و سفید امضاء نام برد . 

این مقام مسئول در ادامه افزود : از لحاظ رسیدگی در محاکم قضایی چک ها بر دو نوع  کیفری و حقوقی تقسیم که چکهای کیفری : به آن دسته چکها گفته میشود که شخص همان روزی که چک را صادر مینماید به بانک ارسال و برگشت میخورد که دلایلی از جمله صادر نمودن از حساب های مسدود و خواستار شدن صاحب چک برای عدم پرداخت از بانک می باشد .

افشون پیرامون چک های حقوقی گفت : این گونه چکها اوراقی است که افراد آن ها را امروز برای تاریخ چند روز دیگر صادر مینماید که انواع آن میتوان به چک های تضمینی ، وعده دار و …. برشمرد .

وی با تاکید براین مورد که چک های کیفری محکومیت حبس و جزای نقدی دارد خاطر نشان کرد : اگر مبلغ چک تا ۱۰ میلیون ریال باشد این چک تا ۶ ماه حبس دارد ، اگر بین ۱۰ میلیون تا ۵۰ ریال باشد بین ۶ ماه تا ۱ سال حبس دارد و اگر از مبلغ ۵۰ میلیون ریال بالاتر باشد ۲ سال حبس دارد و اگر چند فقره چک صادر شده باشد مجموع مبالغ جمع و صادر کننده حبس ان را تحمل مینماید .

مدیر عامل نمایندگی ستاد دیه استان در ادامه با اشاره به آگاه بودن هر دوطرف چه صادر کننده و چه گیرنده چک گفت : صادر کننده چک باید از سالم بودن گیرنده چک اطمینان حاصل نماید زیرا بسیاری از افراد از این گونه چکها سو استفاده می نمایند و همچنین گیرندگان چک از میزان موجودی حساب صادر کننده و سالم بودن آن اطمینان حاصل نمایند .

وی در پایان با اشاره به حدیثی رسول اکرم با این موضوع که هر کسی یک نیاز مومنی را برآورده سازد خداوند حاجتهای بسیاری از او را برآوده میسازد که کمترین آنها بهشت است گفت : در این شبها بسیاری از مددجویان چشم انتظار کمک های خیرین و دستان پر کرم شما مردم عزیز هستند تا بتوانند از زندان آزاد و به آغوش خانواده خود بازگردند.

گفتنی است در ویژه برنامه بخشش حیدری که با اجرای مداحان و هنرمندان مطرح استانی همراه بود ، نیکوکاران بیش از ۷۳۰ میلیون ریال جهت آزاد سازی مددجویان جرائم غیر عمد کمک نمودند .

انتهای پیام // 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 3 =