روزگاری یزد به شهر دوچرخه‌ها معروف بود، اکنون به جولانگاه ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت تبدیل شده که علاوه بر آلودگی محیطی و صوتی، عامل بسیاری از تصادفات مرگبار این شهر موتورسوارانی هستند که بی‌محابا در خیابان‌های جولان می دهند.

بخش قابل توجهی از موتورسواران استان زیر سن قانونی بوده یا گواهینامه موتورسواری ندارد، نظیر ۲ کودک ۱۵ و ۱۶ ساله بافقی که قربانی هیجان کاذب موتورسواری و غفلت والدین شدند.

تصادفات مختص موتورسیکلت نیست، برخی خودروها نیز که رانندگان آن اغلب جوانانی هستند که با جنون سرعت در خیابان‌ها می‌تازند، جان بسیاری را به خطر انداخته و هر روزه باعث بی سرپرست شدن خانواده‌ای یا مرگ فرزندی می شوند.

ضعف فرهنگ رانندگی سهم عمده‌ای در تصادفات مرگبار دارد و نبود زیرساخت‌های مناسب شهری و ایمنی لازم در معابر سطح شهر خصوصا زیرگذرها نیز گاهی مزید بر علت در تصادفات می شود.

شرایط بحرانی زیرگذرها در یزد به حدی رسیده که سرپرست پلیس راهور یزد به تازگی اعلام کرد در صورت مجهز نشدن زیرگذرهای شهر به وسایل ایمنی و کنترل سرعت، پلیس با اخذ دستور قضایی نسبت به بستن این مسیرها اقدام خواهد کرد، زیرگذرهایی که پلیس راهور بعنوان مناطق پرخطر از آنها نام برده و روزی نیست که تصادف و یا واژگونی خودرو در آن رخ ندهد.

همچنین خیابان‌های فرعی و بلوار ها که عرض خیابان به بزرگراه تبدیل شده، مکانی برای کورس گذاشتن خودروها و تک چرخ زدن موتورسواران است که در ساعات پایانی شب آسایش را از مردم این مناطق گرفته است.

بررسی‌های نشان می‌دهد یکی از عوامل بروز این تصادفات، ضعف قانون در خصوص صدور یا تمدید گواهینامه رانندگی  و همچنین نبود فرهنگ رانندگی است.

راننده‌ای که نمره منفی دارد و یا جان انسانی را به علت سرعت و یا مستی گرفته و یا به دلیل نداشتن گواهینامه به لحاظ شرایط سنی رانندگی کرده؛ باید برای تمدید و یا صدور گواهی نامه شرایط سخت تری را طی کند.

بررسی سوابق رانندگی والدین و میزان جریمه و سانحه آنها که باید الگوی فرزندان خود باشند، داشتن سلامت روان و بررسی سوابق رانندگی شخص متقاضی و نیز گواهی عدم اعتیاد از شرایط اساسی و پیشنهادی برای دریافت گواهینامه است که جای آن در قانون کشور برای اجرایی شدن خالی است.

همچنین برخورد با والدینی که با در اختیار قراردادن وسایل نقلیه خود به فرزندان، موجب نا امنی و بروزحوادث دلخراش می‌شوند از مولفه‌هایی است که در بررسی و تجدید نظر قانون صدورگواهینامه باید در نظر گرفته شود.

به گفته اسلام افشون مدیر عامل ستاد دیه یزد؛ سال گذشته در یزد ۱۳ زندانی به علت تصادف منجر به فوت و یا منجر به جرح در بند بودند که با کمک ستاد دیه استان مبلغ ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای آزادی آنها جمع آوری شد.

اما پرداخت دیه و جبران خسارت به چه میزان آلام و دردهای یک خانواده که سرپرست خود را از دست داده را جبران خواهد کرد و  فرد خاطی چگونه با وجدان خود کنار خواهد آمد؟

سرعت زیاد در یزد به شدت قربانی می‌گیرد و باید دستگاه قضا در کنار پلیس، با اعمال محدودیت‌هایی به رانندگی خطرآفرین برخی رانندگان خاتمه دهد، اکنون یزد به لحاظ آمار کشته‌های رانندگی رتبه دوم کشور را دارد و چنانچه تدبیری اندیشیده نشده و شهر دوچرخه ها احیا نشود، فاجعه جبران ناپذیری که در حال رخدادن است، گسترده تر خواهد شد.

اننهای پیام //

ن: سعیده درخش

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =