به منظور ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندانهای استان نشستی با حضور رئیس کل دادگستری و اعضاء هیات امنا ستاد دیه استان یزد برگزار گردید .

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه استان یزد؛ این نشست به میزبانی اداره کل زندانهای استان و با حضور رئیس کل دادگستری یزد و رئیس هیات امناء ستاد دیه استان ، مدیر کل زندانهای استان و نایب رئیس ستاد دیه استان  ، مدیر نمایندگی ستاد دیه استان و دادستان عمومی و انقلاب شهرستان یزد برگزار شد.

در ابتدای این نشست غلامعلی دهشیری رئیس کل دادگستری استان یزد با تاکید بر پیگیری بیشتر وضعیت زندانیان محکوم مالی خواست؛ هرچه سریعتر پیگیری پیرامون تعیین وضعیت این مددجویان از جهت اعسار، اخذ رضایت شکات، پرداخت دین توسط مددجو و یا نهادهای حمایتی از جمله ستاد دیه شوند.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به تاکیدات ریاست قوه قضاییه پیرامون زندانیان مهریه خواستار تعیین تکلیف این مددجویان شد تا در صورت داشتن تمکن مالی وجه از آنها اخذ و به حساب محکوم له پرداخت گردد و در صورت عجز از پرداخت بدهی، نسبت به پذیرش اعسار آنها اقدام گردد و همچنین به ستاد دیه معرفی شوند.

در ادامه این نشست مدیر کل زندانهای استان یزد و نایب رییس هیات امناء ستاد دیه استان یزد گفت: به لطف خدا و کمک خیرین، نیکوکاران و همت اعضای محترم هیات امناء ستاد دیه استان از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد۱۵۳ زندانی از زندانهای استان یزد آزاد و به آغوش خانواده خود بازگشتند که برای آزادی این مددجویان مبلغ۵۳ میلیارد ریال نیاز بود.

رضا ذوالفعلی نژاد افزود: کمیته صلح و سازش ستاد دیه استان با همکاری شورای حل اختلاف زندان، مددکاران و قضات شورای اجرای احکام مبلغ ۴۷ میلیارد ریال از کل مبلغ بدهی را گذشت رضایت مندانه اخذ و با پرداخت۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از زندان آزاد گردیدند.

وی در ادامه با اشاره به تاکیدات رییس قوه قضاییه پیرامون رسیدگی به محکومین جرایم مالی افزود: هم اکنون تعداد۲۸۶ مددجو  محکوم جرایم مالی در زندانها به سر میبرند که نیازمند مساعت خیرین و قضات برای پذیرش اعسار آنها هستند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان یزد در این نشست ضمن قدردانی از تعامل مجموعه قضایی استان درباره اجرا نمودن سیاست های کاهش جمعیت کیفری زندان ها در یزد گفت: برای کاهش جمعیت کیفری زندانها باید دو امر بسیار مهم اعتقاد و اهتمام را در نظر گرفت و در واقع تا اعتقاد به کاهش جمعیت کیفری نداشته باشیم ، اهتمامی برای تحقق این امر اتفاق نخواهد افتاد.

اسلام افشون در ادامه افزود : ستاد دیه استان بازویی است در کنار دستگاه قضایی که برای کمک به حل و فصل مشکلات محکومین مالی به خصوص پرداخت بدهی آنان در حد توان ، ایجاد صلح و سازش بین محکوم له و محکوم علیه و همکاری نزدیک با مراجع قضایی و سازمان زندانها برای آزادی این محکومین از زندان فعالیت می کند .

وی در ادامه با اشاره به دستور رییس قوه قضاییه پیرامون رسیدگی به محکومین مهریه گفت : محکومینی که شرایط پرداخت مهریه را دارا هستند باید نسبت به شناسایی اموال آنها اقدام و این اموال توقیف و به شاکی داده شود.

اسلام افشون در ادامه همچنین پیرامون محکومینی که اموال ندارند گفت: طی کردن مراحل اعسار نباید باعث شود که فرد محکوم مهریه وارد زندان گردد بلکه شایسته است اعسار وی پذیرش و از زندان آزاد شود .    

گفتنی است در پایان از مدیر کل زندانهای استان یزد ، مدیر نمایندگی ستاد دیه استان یزد و قضات فعال در شورای حل اختلاف زندان تقدیر به عمل آمد .

انتهای پیام // 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =